zondag 21 februari 2021

Wereldberoemd in Vlaanderen (8 mrt. 2011)

"Wereldberoemd in Vlaanderen"

Ben ik nu een chagerijnige brompot of klopt die uitspraak niet? In alle eerlijkheid denk ik dat zij gewoon niet klopt, maar ik ga de beoordeling aan u laten.

Wereldberoemd… het woord zegt het zelf al. Dat wil toch overduidelijk zeggen: 'beroemd en gekend over heel de aardbol'? Of heb ik iets gemist? 

Nu, als we zeggen dat iets wereldberoemd is in Vlaanderen, wat zeggen we dan? 

• Ofwel zeggen we dat Vlaanderen de wereld is, we zeggen dat datgene dat beroemd is, beroemd is in heel de wereld die er toe doet – ten slotte: dat wat buiten de grenzen van ons warmhartige Vlaanderen ligt, dat doet er toch niet toe. Zeg nu zelf! 
Nee, mijn beste lezer, ik ben eerder geneigd te denken dat dit enorm arrogant is. Grootheidswaanzin van een provincietje niet groter dan een schroeivlek op het kosmische tafelkleed. 

• Aan de andere, meer vergevingsgezinde, meer sympathieke kant, lijkt het waarschijnlijk dat een foutief gebruik van het woord 'wereldberoemd' ingeburgerd is geraak. 

Wel ja, dat is: tenzij ik iets gemist heb. 

Mensen die over 'wereldberoemd in Vlaanderen' spreken, die verspreken zich gewoon. Wat zij dienen te zeggen is: 'enorm bekend in heel Vlaanderen'. Arrogant of gebrekkig… wow! Dit moet werkelijk de beste der mogelijke werelden zijn!

Geen opmerkingen: