donderdag 5 maart 2015

Denken, doen, samenleven

Mijn levensstrategie heeft een grote wending genomen. Ik ben altijd op zoek geweest naar een antwoord op de vraag: ‘hoe moet ik leven?’ Om die reden begon ik met filosofie, een oefening van de geest.

Mijn moeizame filosofische onderneming was een zoektocht naar, een oefening in en het verfijnen van een denkstijl. Een goede manier van leven heeft namelijk nood aan een passende manier van denken. Dat geloof ik nog steeds.

Maar het leven omvat meer dan denken alleen. We hebben ook een lichaam, we zijn fysieke wezens die zich doelen stellen, zaken willen verwezenlijken. Daarom verdient niet alleen het denken, maar ook bewegen en handelen aandacht. 
Een goede manier van leven heeft evenzeer nood aan een passende manier van handelen. Die kan niet enkel gevonden worden door na te denken.

En er is nog een derde dimensie. Niet alleen zijn we denkende wezens met een lichaam, maar we zijn ook sociale wezens. We functioneren bijna altijd in groepen, we gaan om met andere mensen. 
Dat wil zeggen dat een goede manier van leven ook nood heeft aan een passende manier van samenleven. Die kan niet enkel gevonden worden door na te denken en jezelf fysiek te vormen op je eentje. Er is interactie voor nodig.

Mijn geest is meer dan voldoende gevormd. De andere twee wil ik ook verder vormen.

Geen opmerkingen: