vrijdag 8 mei 2015

Epicurisme & omgaan met verlies

Van alle antieke Hellenistische scholen is het epicurisme altijd mijn favoriet geweest, hoewel ik ze natuurlijk allemaal kan smaken. :)

Het eenvoudige idee plezierig maar met mate te leven en vooral veel tijd door te brengen met vrienden spreekt me aan. Epicuros hechtte groot belang aan vriendschap en vriendelijkheid.
En ook het advies ervoor te zorgen dat je voldoende tijd voor jezelf hebt, om je gedachten te ordenen en je emoties te laten bezinken raakt een gevoelige snaar.

Ik heb echter altijd moeite gehad met het epicureïsche standpunt tegenover onze eindigheid, tegenover de dood. We hoeven de dood niet te vrezen, want wanneer wij er zijn is de dood er niet, en wanneer de dood er is zijn wij er niet (meer) – zo luidt het befaamde advies van het Tetrapharmacon.

Maar dit klopt niet! We komen de dood wel degelijk tegen in ons leven. Meer nog: de dood is omnipresent! We komen voortdurend dingen tegen die dood zijn, of dood gaan.
Epicuros’ advies heeft me nooit een houdvast gegeven voor één van mijn grootste zorgen: het besef dat niet alleen ik eindig ben, maar ook alles en iedereen waar ik van hou en waar ik om geef! 
Het is zo goed als onoverkomelijk dat we in ons leven personen waar we om geven gaan verliezen – al hoeft dat natuurlijk niet door de dood te zijn.

Daarom dat ik in mijn eigen filosofie een alternatief geneesmiddel voor de ziel voorschrijf: heb genoeg aan jezelf, maar wees blij met een ander.

Anderen komen en gaan, maar aan jezelf zit je vast. Zorg ervoor dat je voor jezelf kan zorgen en doet wat je leuk vindt, dat je tevreden bent met wie je bent, ja, dat het goed wonen is in jezelf.
En als het goed wonen is in jezelf, is het ook een goede plaats om anderen te onvangen: ze zijn welkom, de deur staat open en wees blij met iedere gast die over de vloer komt, met al het leuke dat jullie samen kunnen beleven en delen. Genieten van elkaars gezelschap.

Maar besef dat ze ook weer kunnen weggaan, op een bepaald moment verlaten zij het huis. Wie weet tot een volgende keer. Of niet. Dus heb genoeg aan jezelf. :)

Geen opmerkingen: