woensdag 26 september 2018

Waarom pijn vermijden bijzaak is

Als ik persoonlijk nadenk over wat er toe doet in het leven, kom ik op het volgende uit: het nastreven van je dromen, proberen realiseren van je doelen, ja, in feite: doen wat je echt wil doen. Doorgaans komt dit neer op enerzijds doen wat betekenisvol is voor jou en anderzijds doen wat je leuk vindt.

Pijn staat dit in feite niet in de weg. Het is perfect mogelijk zowel betekenisvol als leuk te leven met pijn in datzelfde leven. Kijk naar je eigen leven. Je doet (hopelijk) dingen die je belangrijk vindt, je hebt plezier én je hebt soms pijn.

Neem sport. Wie sport, beleeft hier plezier aan, maar ziet soms ook af. Ik denk persoonlijk aan aikido: hoewel ik soms blauwe plekken en zere polsen opdoe, blijf ik het leuk vinden. De twee staan elkaar niet in de weg. Hetzelfde geldt voor een kendo-toernooi. Achteraf zag ik altijd bont en blauw, maar het was zowel plezierig als betekenisvol. 
Of kijk naar vrienden die de Dodentocht wandelen. Ik twijfel er niet aan dat ze hier plezier aan beleven. Maar ze zien ook af. En ach, wat een overweldigend trots gevoel moet hen dat achteraf opleveren!

Inderdaad: pijn overwinnen kan op zich zelf bijdragen tot een gevoel van betekenisvolheid, een overwinning. Maar zelfs als dat niet het geval is, doen we nog zo veel onaangename, ja, zelfs op een bepaalde manier pijnlijke dingen, die toch betekenisvol zijn. Niet in de minste: gaan werken. Vroeg opstaan, een job doen die je niet leuk vindt, omgaan met mensen waar je het niet mee kan vinden… het komt veel voor. 
En ook studeren valt hieronder. Sure, normaal kies je een studie die je interessant vindt, maar de stress van deadlines en examens kunnen bezwaarlijk leuk genoemd worden. Toch zijn ze betekenisvol. Ofwel omdat ze je helpen je te verdiepen in de studie die jou boeit, ofwel omdat ze je verder helpen in het verwerven van een diploma waar je werk mee kan vinden, om op die manier een toekomst uit te bouwen. 

Nu, veel pijn wordt veroorzaakt door het moeilijk of onmogelijk worden van je dromen, wensen, verlangens… denk aan de schrijver met alzheimer, de blinde regiseur, een kreupele atleet, of erger: een hoopvolle vader die zijn zwangere vrouw verliest, of minder dramatisch: een relatiebreuk. Die zaken doen pijn. Veel pijn. En dit net omdat er dromen onbereikbaar worden. 

Maar ook fysieke pijn kan het leven ondraaglijk maken. Wie chronish lijdt, zal nog weinig plezier kunnen beleven aan het leven – plezier, één van die twee grote doelen in het leven. 

Wat er voor mij hier toe doet is dat de pijn zo intens is, dat er geen plaats voor plezier meer is: het wolkendek is zo dicht, dat er geen zonnestraaltje meer door valt. Het is dat zonlicht, dat ik belangrijk vind, dat voor mij een teken van leven is. De wolken zijn maar een bijverschijnsel, en niet de hoofdzaak. 

Pijn vermijden kan dus een doel tot een middel zijn, maar het is nooit een einddoel.

zondag 3 juni 2018

Zijn gevangenissen conceptueel zinvol?

Een goede vriend legde me ooit uit dat als gevangenissen efficiënt willen zijn in wat ze doen, dat ze dan eerst moeten kiezen wat exact hun doel is.
Is het de samenleving veilig stellen, of misdadigers straffen? Afhankelijk van het doel, zal je anders te werk gaan. En nu lees ik in de krant dat er nog een derde doel is: misdadigers herintegreren in de samenleving.

Ik denk dat het moeilijk is deze drie doelen tegelijk waar te maken. Ze zijn tot op zekere hoogte tegenstrijdig met elkaar.

Het afstotende element van straf botst met de herintegratie, want mensen worden doorgaans niet beter van gevangenisstraf. Het botst ook enigszins met de samenleving veiliger maken. Ja, mensen gaan minder misdaden begaan omdat ze bang zijn gestraft te worden. Maar zij die reeds misdaden begaan hebben, worden enerzijds kwader en gefrustreerd, en worden anderzijds blootgesteld aan misdadigers met nog gevaarlijker ideeën.
Het gevolg hiervan is dat men misdadigers niet meer zou mogen vrijlaten, wil men de samenleving veiligstellen. Better safe than sorry. Dit botst uiteraard compleet met het idee van re-integratie, en het botst ook met het algeheel gevoel voor rechtvaardigheid – een dergelijke straf zou in veel gevallen disproportioneel zijn.

Nu, het idee van herintegratie botst ook met het idee van straf: als gevangenissen eerder een opvoedende functie krijgen, is er nog weinig schrikwekkend aan. Goed, heropgevoed moeten worden is niet leuk, maar het klinkt betekenis- en hoopvoller dan simpelweg opsluiting.

Herintegratie botst ook mogelijk met veiligheid: want hoe goed je heropvoeding ook is, je kan niet verzekeren dat er geen recidive meer zal plaatsvinden. Of je heropvoeding moest al de vorm van indoctrinatie aannemen, een praktijk waar uiteraard zeer sterke morele bezwaren tegen zijn.

Mogelijk heb ik nog enkele interne conflicten tussen deze drie verschillende doelen gemist. Maar dit is wat ik er op het eerste zicht van kan maken.

maandag 19 maart 2018

Veel sterkte gewenst

bron
Mensen wensen elkaar sterkte bij sterfgevallen. Ik vind dat enigszins vreemd.
We zijn beter af met steun, begrip, warmte, aandacht en affectie. 

Waarom? Wel, door er te zijn voor iemand die rouwt, geef je mee dat het oké is om zwak te zijn:

'Je hoeft je niet sterk te houden. Ik vang je wel op. 
Huil maar eens goed uit. 
Raas als een orkaan. 
Wanhoop als de laatste sneeuwvlok in de lente. 
Laat je gaan in gitzwart geweeklaag. 
Vervloek het onrechtvaardige universum.'

Het wegvallen van een levende relatie doet pijn. Weer een warme connectie minder! Dat haalt een poot van onder onze stoel, maakt ons heel even zwak. Uit evenwicht. Het is nu eenmaal de aard van het beestje.

Elkaar dan toewensen zich sterk te houden, terwijl men het eigenlijk niet is, lijkt me enorm dwaas. Maar uiteraard versta ik het allemaal verkeerd, en is het enige dat ze je toewensen eigenlijk het doorzettingsvermogen om dit moment van pijn en zwakte te doorstaan. Hang in there baby!

Dat is sympathiek, maar goedkoop. Ik blijf erbij dat het beter is er voor elkaar te zijn, elkaar warmte en steun te bieden. Tijd geven om aan te sterken, maar ook om zwak en kwetsbaar te kunnen zijn.
bron