zaterdag 21 januari 2012

De dingen naar waarde zien

Het is natuurlijk maar een hypothese, maar ik vermoed dat er drie typen van geestelijke ongezondheid – of beter gezegd: bronnen van vermijdbaar geestelijk ongemak – zijn, vanuit een intern perspectief gezien dan. Meer dan een jaar geleden had ik, zonder een echt aanvoelen, de mond vol over: 'de dingen zien zoals ze zijn'.
Meer exact komt dat neer op: kijken wat er is, kijken wat de gevolgen daarvan zijn en kijken wat de waarde er van is. Evident zijn de drie nauw verweven.
Een beetje in de trant van hoe ik Socrates interpreteer is het belangrijkste aspect hiervan het zien van de dingen voor wat ze waard zijn. Kijken hoe belangrijk dingen voor je zijn. Wat de waarde is. Dat is wat het leven draaglijk en zelfs aangenaam maakt!
Nu, zoiets is niet gemakkelijk. Toch meen ik een formule te hebben, hoe ontoereikend ook. Om te weten wat de waarde van iets voor jou is, moet je het aftoetsen aan je doelen, aan je intenties, aan je wil. Naief gesteld: ga na wat je van plan bent, wat je planning is, en kijk dan wat het aandeel ergens van is in functie van die planning.
Stel nu dat je intens bang bent te falen voor het examen, zoals ik momenteel ben in feite. Dan ga je na wat de plannen zijn. Ik wil slagen, ik wil goed overkomen bij de prof, ik wil dit vak niet opnieuw doen, enzovoorts. Nu, om mijn faalangst te temperen ga ik de waarde na van die angst. Hoe belangrijk is het eigenlijk om te slagen? Wat gebeurd er wanneer ik het niet zo goed doe? Waarom is dat erg?
Wat mezelf betreft kom ik ertoe dat het niet leuk is te falen, maar dat het wel veel minder erg is dan ik aanvankelijk voelde. Bij wijze van spreken realiseer ik me dat falen niet het einde van de wereld is, en zelfs niet eens het einde van mijn studiemogelijkheden.
Maar dat is slechts voor mijzelf. De reden waarom ik hier mezelf als voorbeeld geef, is om een bepaalde manier van denken te demonstreren, eerder dan je te zeggen wat te doen en waar (niet) bang voor te zijn.

Overigens: er volgen later meer blogberichten. Twee zijn in de maak, maar het combineren met studeren is niet makkelijk. :) Veel succes aan iedereen met het filosoferen en het leven! ^^

Geen opmerkingen: